HTML

A Traktor története

2013.03.05. 11:39 túri ádám

A traktorok már a 19. század elején megjelentek, amikor gőzhajtású eszközökként használták őket. Az első benzinüzemű traktort John Froelich építette meg 1892 ben Iowa-ban.

Az első, belsőégésű motorral működő kerekes traktor megalkotása az amerikai IHC gyár nevéhez fűződik. Az 1907-ben megalkotott járművet 1912-ben követték a lánctalpas traktorok is, de őket már a Holt-Caterpillar gyártotta.

Elsőként a Ford húzott belőle jelentősebb hasznot, a Fordson névvel ellátott saját gyártmányú traktorokat 1917-től kezdve sorozatban állították elő futószalagon. (A traktorok alkatrészeinek nagy része a Ford T-modell-ből származott.)

A magyar traktorgyártás 1923-ban indult meg a Hofherr-Schranz Gép gyárában, ezt követően Győrben és Csepelen is beindult az üzemi gyártás. Manapság a Rába gyárt hazai traktorokat (pl. RÁBA-15, RÁBA-Steiger 250).[1] Forrás:wikipédia.hutt.jpg

A lánctalpas traktorok hosszú ideig nem mutattak különösebb fejlődést, mígnem az 1990-es években megjelentek a gumihevederes traktorok. Ez annyit jelentett, hogy a hagyományos konstrukciójú lánctalpas traktorokon fém helyett gumiból készült, abroncshoz hasonlóan bordázott talp került a járószerkezetre. A gumiheveder előnye a fém lánctalphoz képest, hogy könnyebb, kevésbé zajos, gyengédebb a talajhoz, és aszfaltozott úton is közlekedhet, mivel nem károsítja azt.

A gumiheveder megjelenése egy új megoldást is szült: a kompakt gumitalpat. Az eszközzel lehetőség van gumikerekes traktort, vagy más kerekes járművet (pl. terepjárót) gumihevederes járművé alakítani. A kompakt gumitalp egy speciális, meghajtógörgőként funkciónáló, nagyobb központi felniből, és az ahhoz tartozó, alatta lévő vezető- és feszítőgörgőkből álló szerkezetből áll, amikre rá van húzva a gumiheveder. Ezt a háromszöget formázó talpat aztán a felnivel úgy kell a kerékcsonkra felszerelni, mint egy hagyományos kereket. A meghajtott tengely mozgásba hozza a gumitalpat és a jármű ezután a talpon halad tovább, épp ezért az eszközt csak meghajtott tengely(ek)re lehet felszerelni. A kompakt gumitalp traktorokon kívül kombájnra, vagy más mezőgazdasági járműre is felszerelhető. A gumitalp előnye, hogy gumikerékkel nehezebben járható talajon egy ilyen átmeneti cserével eredetileg gumikerekes járművel is gond nélkül lehet közlekedni. Néhány gyártó ilyen meggondolásból gumikerekes kialakítású traktorjából már gyárilag gumitalpas típust is készített a kerekes változat mellett.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mtztractor.blog.hu/api/trackback/id/tr945117744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása